deutsch
français
english

Geschiedenis van het Genker Mijnwerkerskoor

Dit mannenkoor werd als immaterieel erfgoed opgericht op 29 januari 1988 met 12 zangers. Het telt telt nu een 30-tal leden. Hoofdzakelijk ex-mijnwerkers en gepensioneerde mijnwerkers zingen mee, maar ook zonen van mijnwerkers en sympathisanten uit alle lagen van de maatschappij.

Na de mijnsluitingen kwamen zij samen om een zinvolle vrijetijdsbesteding te hebben. Zij wilden echter vooral ook die legendarische solidariteit van de mijn bestendigen.

Het doel en de opdracht van het koor is dan ook het uitdragen van de mijnwerkerscultuur in allerlei vormen, zoals liederen, gedichten en muziek.
Zij treden steeds op in de traditionele mijnwerkerspakken.

'Het Genker Mijnwerkerskoor ' is de enige mijnwerkerszanggroep in de Benelux, Verenigd Koninkrijk en Frankrijk. Zij traden meermaals met veel bijval op in Vlaanderen, Wallonië, Nederland, Duitsland, Zwitserland, Polen, Frankrijk, Verenigd Koninkrijk en Italië. Zij waren ook te zien op verschillende binnen- en buitenlandse tv-zenders.
Enkele Vlaamse tv-programma's waarin u hen gezien kan hebben zijn bijvoorbeeld 'Mijn hart is vol muziek', 'Zondag, Josdag', 'Goedele Life' en 'Reyers Laat'.

Men heeft hen ook opgenomen in enkele rechtstreekse nieuwsuitzendingen, onder andere die naar aanleiding van het ophalen van de laatste Belgische kolenwagen uit de ondergrond. Zij zijn ook verschenen op de Poolse tv en in één van de rechtstreekse misvieringen voor België en Nederland. Zelfs met film zijn de zangers van het Genker Mijnwerkerskoor vertrouwd. Zo hebben zij meegespeeld in de bekroonde Limburgse mijnwerkersfilm '658' en hadden zij een hoofdrol in de documentaire 'Vanuit de Schaduw ' die ook prijzen heeft weggekaapt op enkele filmfestivals.

Al deze mooie resultaten werden behaald onder de muzikale leiding van ex-mijnwerker en dirigent Luc Smets.

Een historische opname van het mijnwerkerskoor in de ondergrond van Beringen Mijn in 1990.